Hoe beïnvloedt stress jouw hormonen – deel 1

In deel 1 gaat het vooral over wat stress inhoudt. Het is voor jezelf belangrijk om eerst te bepalen waarvan je stress krijgt. In deel 2 ga ik er verder op in hoe de stress die je ervaart je hormonen beïnvloedt.

Wat is stress

Om beter te begrijpen welke invloed stress heeft op onze hormonen is het belangrijk om te weten wat stress precies is. Stress is een heel breed en vaag begrip en iedereen ervaart dit op een andere manier. Ook zit er verschil in of stress van binnen (interne stress) of buitenaf (externe stress) komt. Voor de een is heel veel werken een externe stress factor. Voor een ander is moeite met nee zeggen en grenzen stellen een interne stress factor. Soms hebben we niet eens in de gaten of we überhaupt stress ervaren en waarvan.

Er is in principe niks mis met kortdurende stress maar als we dit over een langere periode bijna dagelijks ervaren kan dit wel problemen voor je mentale en lichamelijke gesteldheid geven. Ons lichaam geeft van nature signalen maar we negeren deze vaak onbewust. Dit leren we tenslotte ook niet en we koppelen symptomen vaak aan iets buiten onszelf. Waardoor deze symptomen zich opstapelen, erger worden en op meerdere manieren in ons leven de aandacht proberen te trekken.

Voorbeelden van reacties op stress

Je kunt lichamelijke, emotionele of mentale reacties ervaren op stress. Enkele voorbeelden hiervan zijn; gespannenheid, rugklachten, slapeloosheid, vermoeidheid, angst, onzekerheid, prikkelbaar, huidproblemen, negatieve stemmetjes in je hoofd die je vertellen dat je faalt/niet goed genoeg bent. Ook kunnen we bij veel stress ongewenst gedrag gaan vertonen zoals overmatig gebruik van koffie, alcohol, uitstellen, klagen, gevoel onderdrukken en niks afmaken. Allemaal slimme aanwijzingen van je lichaam om te proberen je naar deze klachten te laten kijken en je in te laten zien dat je lichaam je wat probeert te vertellen.

Ieder mens reageert anders op stress

Iedereen zal een andere reactie op stress ervaren. Dit is normaal en we willen dus ook juist leren wat jou stress geeft en wat voor reactie je hierop geeft. Om hier bewust van te worden en deze met een paar aanpassingen te kunnen verbeteren zul je merken dat klachten minder kunnen worden. Geloof me veel klachten in deze tijd zijn in eerste instantie de oorzaak van stress. Het verstoort je systeem waardoor andere processen in je lichaam en daarbuiten ook minder goed kunnen lopen.

Zo had ik zelf namelijk het idee dat ik helemaal niet zoveel stress ervaarde. Stress was in mijn ogen iets wat alleen mensen hebben die extreem veel werken. Pas veel later kwam ik er achter dat er ook interne stress ervaren kan worden en dat ik daar juist onbewust veel van ervaarde. Mijn lichaam gaf veel signalen zoals rugklachten, vermoeidheid, huidklachten en gespannenheid. Daarnaast voelde ik me voortdurend opgejaagd, prikkelbaar en onrustig. Maar ik dacht dat dit aan andere dingen lag en negeerde de signalen volledig.

Voorbeelden externe en interne stress factoren

Enkele andere voorbeelden van externe stressfactoren zijn; heel onregelmatig of overwerken, woonomgeving, onvoldoende tijd voor jezelf, teveel of te weinig vrienden, overprikkelt worden door sociale media, iedere dag haasten naar werk, het ondergaan van grote veranderingen in je leven.

Enkele voorbeelden van interne stress factoren zijn; vaak twijfelen, lastig beslissingen kunnen nemen, moeilijk nee kunnen zeggen, financiële problemen, relatieproblemen, angst, drukte, haast, te veel doen en willen, de lat te hoog leggen en veel van jezelf vragen.

Tips persoonlijke stress factoren herkennen en verminderen

In deel 2 ga ik verder in op wat hormonen zijn en wat voor impact stress op je hormonen heeft. Maar voor nu wil ik afsluiten met wat tips die je kunnen helpen jouw persoonlijke stressfactoren in kaart te brengen en hoe je kleine stapjes kan zetten om deze te verminderen. 

Ten eerste kan het enorm helpen om jouw stressfactoren op papier te zetten. Externe stressfactoren zijn wat makkelijker maar kijk juist ook eens naar interne stress factoren. Ook kunnen vragen die je aan jezelf kan stellen helpen. Enkele voorbeelden hiervan kunnen zijn; wat geeft mij stress? wat doet dit met mij? welke stressoren kan ik verminderen, beïnvloeden en veranderen? Waar wil ik minder en meer tijd aan besteden? En aan de andere kant hiervan; wat geeft mij energie? Wat laat mij goed voelen? Wat vind ik leuk om te doen? 

Daarnaast wil ik jullie twee tips geven om op een laagdrempelige manier je stress te kunnen verminderen. Dit is de eerste stap om minder lopende processen in je lichaam te verbeteren.

  • Ga wat vaker de natuur en geniet van het buiten zijn. Lekker wandelen, tuinieren, vogels spotten, maakt niet uit wat, gewoon lekker gaan. Geef ook eens wat extra aandacht om al het moois heen wat je ziet, ruikt en voelt. Je lichaam komt hierdoor meer in standje rust.
  • Blok eens wat vaker tijd voor jezelf en doe dan dingen die JIJ leuk vindt. Wat je gaat doen zie je dan wel maar zorg dat je het leuk vindt en je intuïtie de ruimte krijgt. Misschien heb je wel zin om te tekenen, dansen, verven, bakken, ook bij dit geldt vind iets wat jij leuk vind en wat je volledig laat ontspannen. Zonder prestatiedruk, verbinden met je jezelf en je creatieve kant uiten.
  • Ga wat vaker dingen doen met andere mensen die jou energie geven en waar je je fijn bij voelt. Bijvoorbeeld samen koken, naar buiten, lachen, knuffelen. Intimiteit en verbinden met andere is enorm belangrijk om ons goed te laten voelen.                                                              

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben gehad. Heb je vragen, stuur gerust een mailtje naar info@hetmeisjemetdevoedselallergie.nl

Liefs,

Elza

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.